Бизнес и предприемачество|

Социалното предприемачество прилага принципите и насоките, използвани от бизнесмени към проект, който е директно свързан с обществена дейност или въздейства върху социална кауза. Едип обществен предприемач е мотивиран предимно от желанието да помогне за разрешаването на някакъв социален или културен проблем.пазването селското стопанство, екологията и общественото развитие. В общественото предприемачество съществуват проекти, които функционират и като НПО. Това се определя от бизнес модела, който се използва, и наличието на финансиране.

Какво представлява

Най-общо казано, такъв тип предприемачество е иновативно бизнес начинание, което, за разлика от обикновения бизнес, подбужда към обществена промяна. Предприемачът, който го ръководи, има конкретна кауза, за която се интересува, и разработва бизнес модел за оказване на положително въздействие. Основната цел е да се създаде трайна социална промяна чрез предприемачество. Сфери, в които често се създават такива проекти са икономиката, образованието, здравеопазването и намиране на решения за други обществени проблеми

От началото на XXI век досега вече много бизнеси са създавали успешни кампании за подпомагане на хора в нужда и за справяне с проблеми, като безработицата.

 През 2006 г. TOMS популяризира модела „buy one give one“, който много бизнеси по-късно възприеха. За всеки чифт обувки, които продаде, компанията дари един чифт на човек в нужда.

 Изглежда, че тази проста стратегия подкрепя способността им да управляват успешен бизнес, като продават продукт на хора, които могат да си го позволят, и пряко влияе върху промяната в общностите, където има нужда, като предоставя помощ под формата на облекло. С течение на времето обаче експертите разбраха, че простото даряване на обувки не насърчава устойчива промяна – и може действително да е навредило на общностите, ако даренията на обувки пречат на местния бизнес.

В отговор TOMS адаптира своя модел на даване няколко пъти през годините. В момента те запазват част от печалбите си за масови стоки, партнират си с организации в общественото предприемачество и предоставят парични субсидии в подкрепа на устойчивата промяна.

Модел за устойчиво подпомагане 

За разлика от обикновените бизнес проекти, които се съревновават с конкуренти, социалното предприемачество си съдейства с други организации, с правителството и с частни инвеститори.

 Възнаграждаваща характеристика на икономическото развитие във всяка нация в момента е растежът на бизнес дейностите. Това води до увеличение на висококвалифицираните бизнесмени, движещи предприемачеството, правещи печалби и създаващи работни места. Има много сфери в света на предприемачеството обаче, с които нациите могат да се ангажират. Те включват здравеопазване, образование, икономика и селскостопански дейности. Ангажиментите на правителството към тези специфики кулминират в устойчивото развитие, тъй като то обхваща всички необходими инфраструктури за напредък.

Измерване на ефективността на предприетите дейности

Преди да може да измери успеха си, един социален предприемач трябва да дефинира своята бизнес идея. Това е ясно и логично обяснение за това как неговите дейности и резултати водят до въздействието, които иска да постигне. Тази бизнес идея помага за идентифицирането на предположения, рискове и индикатори за успех. Тя също така помага при съобщаване на предложението за стойност и социална мисия на заинтересованите страни, като клиенти, инвеститори и партньори в предприемачеството.

 След като има своята бизнес идея, бизнесменът трябва да избере своите показатели за въздействие. Това са количествени и качествени мерки, които показват степента и качеството на обществено и екологично въздействие. Може да се използват съществуващи рамки и стандарти, като например социалната възвръщаемост на инвестициите (SROI), проектът за управление на въздействието (IMP) или глобалната инициатива за отчитане (GRI), за да избере и отчете своите показатели за въздействие.

 Освен тях, в общественото предприемачество също трябва да се проследяват финансовите резултати. Това е мярката за това колко добре увеличава и управлява финансовите си ресурси един бизнесмен. Може да се използват общи финансови показатели, като приходи, печалба, паричен поток, възвръщаемост на инвестициите или точка на рентабилност, за да се оценят финансовите резултати.

 За да се измери успеха на проекта, трябва да се съберат и анализират данни за показателите за въздействие и финансови резултати. Възможно е да се използват различни методи и инструменти, като проучвания, интервюта, фокус групи, наблюдения, експерименти или софтуер, за да се съберат и обработят данните. Трябва да се събират данни редовно и систематично и да се следи, че са точни, надеждни и валидни. Трябва също да се анализират критично и обективно и да се търсят модели и тенденции в предприемачеството.

 Последната стъпка в измерването на  успеваемостта на един такъв проект е докладване и съобщаване на резултатите от проучванията и анализите: Трябва да бъдат подготвени ясни и кратки отчети, които показват показатели за въздействие и финансови резултати, както и предизвикателствата и трудностите. Трябва също така да бъдат съобщавани резултатите ефективно и прозрачно на заинтересованите страни, като се използват различни канали и формати като уебсайтове, бюлетини, социални медии, подкасти, видеоклипове или събития. Може също да се потърси обратна връзка и информация от инвеститорите и да се използва, за да се подобри ефективността и въздействието.

Потенциални трудности

Една бизнес идея в сферата на общественото предприемачество може да срещне няколко трудности в развитието си:

  • Липсата на финансиране е едно от най-големите предизвикателства за бизнесмените. За разлика от традиционните такива, обществените предприятия често трябва да балансират финансовата възвръщаемост с резултати, което може да ги направи по-малко привлекателни за инвеститори. Освен това те могат да бъдат изправени пред по-високи разходи, рискове и несигурност поради сложния и динамичен характер на обществените проблеми, които адресират. За да преодолее това предизвикателство, предприемачът трябва да диверсифицира източниците си на финансиране, като заеми, групово финансиране, собствен капитал или потоци от приходи. Трябва също той да съобщи ясно и убедително своето предложение за стойност на потенциалните финансиращи, като им покаже как създавате както социално, така и финансово въздействие.
  • Липсата на въздействие, както и измерването и демонстрирането на въздействието, което създават чрез своите обществени предприятия, е друга потенциална трудност за предприемачите. За разлика от традиционните бизнеси, социалните предприятия трябва да отчитат множество и често нематериални резултати, които са трудни за количествено определяне или сравняване. Освен това те могат да се сблъскат с предизвикателства при събирането, анализирането или докладването на данни, особено в ограничени ресурси или отдалечени настройки. За да преодолее тази трудност, бизнесменът трябва да възприемат строг и систематичен подход за измерване и управление на въздействието. Той може да направи това, като дефинира своята бизнес идея, зададе ясни и реалистични цели и индикатори, събере и провери данни и използва подходящи инструменти и методи.
  • Още една трудност за проектите, свързани със общественото предприемачество, е намирането на подкрепата и ресурсите, от които са необходими, за да развиват и поддържат обществените предприятия. Това може да включва правни, регулаторни, инфраструктурни или културни ограничения, които могат да ограничат техните възможности или операции. Например, ръководителят им може да се сблъска с трудности при регистриране на правния статут на проекта си, при получаване на достъп до пазари, при спазването на стандарти или справянето с дискриминация или предразсъдъци. За да се преодолее тази трудност, трябва да бъде изградена силна мрежа от сътрудници, които могат да помогнат за навигирането и преодоляването ѝ. Това може да се постигне чрез платформи, общности или движения, които ви свързват с други предприемачи, организации или институции, които споделят визията и ценностите на проекта.

Тенденции и трендове

През последните години се откроиха няколко важни тенденции при развитието на обществен проект. Един от тях е стремежът към опазване на природни ресурси и околната среда. Много предприемачи се насочиха към рециклиране и преработване на отпадъци.

 Друг тренд в социалното предприемачество е интеграцията на всякакъв тип обществени групи. Насърчаването на заетостта сред тези, които страдат от обществени и/или професионални затруднения, и предоставянето на предложения с по-ниска цена за домакинства с ниски доходи са два примера, които социалните предприятия използват, за да допринесат за социалната интеграция.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Close Search Window